Juletiden betyder flere konverteringer på AdWords

Pengeweb.dk handler om at tjene penge på internettet – og en af de mere interessante måder at gøre dette på er ved hjælp af Google AdWords, Googles eget CPC-program i deres søgemaskine.

Med AdWords er det muligt fra den ene dag til den anden at få mange tusinde besøgende ind til dit site – hvis du da er villig til at betale mere end alle andre budgivere i AdWords’ auktionsbaserede system.

Du kan have kampagner på AdWords, der i løbet af hele året ikke giver et positivt afkast. Det giver et negativt afkast. Du bruger flere penge på at holde systemet kørende, end du på bunden tjener. Sådanne kampagner bør gøres passive.

Men lige omkring juletid kan det faktisk betale sig godt igen at åbne op for kampagnerne.

Det hører nemlig sammen med, at konverteringsraten i juletiden stiger ganske dramatisk kontra resten af året. Vi danskere har væsentligt nemmere ved at svinge dankortet i juletiden, end vi har, når det blot er almindelig kedelig april og august.

Vi skal købe gaver til alle vores venner og dem vi kender – og også gerne os selv.

juletid og flotte dekorationer

Den øgede konverteringsrate betyder, at du pludseligt har mulighed for at tjene penge på søgeord, du ellers under normale omstændigheder ikke ville tjene penge på.

Eksempel fra faktisk webshop

Et levende eksempel på dette er helsekost-sælgende Helsebixen.dk. Her har man flere kampagner på AdWords slået fra i løbet af året, der dog bliver åbnet for igen i forbindelse med julesalget.

Det kan Karsten Birkelund, den daglige chef for Helsebixen.dk, selv forklare bedre:

”Der er intet bedre tidspunkt at lege med CPC-kampagner end i julen, for trafikken og købsincitamentet er der – så det er bare om at finde de rigtige søgeord og få de helt skarpe annoncer. (Annoncerne kan jo i øvrigt også kan optimeres op til julen og måske indeholde returbetingelser, “Køb inden den 20. dec. etc.”)”

For sent at starte på SEO nu

Ligesom du får mere ud af dine købte klik, får du også i juletiden mere ud af dine organiske besøgende. Men hvis du først nu, per skrivende stund midt i oktober, er begyndt at tænke på at hive organisk trafik ind på siden til julesalget er det næsten for sent.

I modsætning til AdWords, hvor du blot skal trykke på knappen og betale prisen, koster det lang tid (og også tit mange penge) at komme til tops i de organiske søgeresultater med SEO. Det er et arbejde, du skal starte mange måneder før julen, hvis du fx vil op at have gode rankings på søgeord som ”julegave” eller ”gaven til ham”. Det klarer du ikke på en eftermiddag – men det er også grunden til, at dine konkurrenter ikke gider at gå efter disse søgeord og at de altså bliver endnu mere interessante for dig at gå efter..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *