Optimering af et flyttefirma

Der bliver I det danske erhvervsliv brugt utroligt mange kræfter på omkostningsoptimering sådan at man kan konkurrere på et hurtigt forandrende marked. I denne sammenhæng blev jeg hevet ind I et solidt firma der gerne ville styrke sin placering endnu mere på markedet, nemlig Flyttefirma Sjælland. 

Deres ejer Thomas Mortensen kontaktede mig da han på Amino havde læst om mine opgaver for andre firmaet. Jeg ser på organisationen og mulighederne for interne og eksterne optimeringer med et par briller der ellers arbejder meget med markedsføring. Denne lidt unikke kombination prøver at sikre at virksomheden stadig udaftil står lige så stærkt som før en omstrukturering og måske er det slet ikke en stor omstrukturering der er brug for, ofte er det små ændringer der gør at det hele spiller som en helhed.

I denne branche var konkurrencen svær at definere, der var nemlig mange små spillere som enten udfører dele eller alt arbejde sort og under andre forhold pga. De er enkeltmandsfirmaer. Det svarer lidt til kaffe branchen hvor store dele af dyrkningen stadig udføres af små familier da der her ikke gælder samme regler for børnearbejde. På den måde kan det betale sig for dem at dyrke kaffe og industrialiseringen er derfor ikke rigtigt kommet til denne del endnu.

Det er selvfølgeligt bare en vinkel man må huske når virksomhedens strategi skal udtænkes. Det var derfor vigtigt for mig at firmaet slog sig op på at de var 100% til at stole på. Alt blev lavet med kvittering og gerne med Dankort, så slipper flyttemændene nemlig for at håndtere kontanter.

De kommer selvfølgeligt aldrig til at konkurrere med dem der prøver at snyde, det siger sig selv. Derfor er det rart når regeringen vedtager en lov som betyder at også købere af sort arbejdskraft kan blive ramt, det er nemlig ikke altid at man kan spille på danskernes gode samvittighed (Hvis den findes) men kan de blive ramt på pengepungen så er de hurtigt ude.

En af de første ændringer jeg fik gennemført var at sørge for at flyttemændene måtte tage firmabilerne med hjem. Grupperne af flyttemænd blev herefter lavet sådan at de boede I samme område og derfor ofte ikke skulle forbi hovedkvarteret før en opgave. Dette sparede firmaet mange penge da de før havde betalt mange penge for at flyttemændene samledes på hovedkvarteret og måske derefter kørte til Slagelse for at køre tilbage til København og så hjem. Idag vil holdet starte I Slagelse, så til København og så kan de måske endda nå at tage en tur fra København og imod der hvor de bor sådan at der heller ikke er ret langt hjem fra arbejde (Dette er selvfølgeligt kun til deres egen fordel)

En lille undersøgelse iblandt de ansatte viste at alle var glade for dette nye tiltag og det blev revisoren også!

Dette var kun et af de tiltag jeg var med til at tage I forhold til at firmaet gerne ville tilbyde billig flytning og det er heldigvis så langt idag at mange af de store konkurrenter ikke kan være med. Hvis du ser firmaer som 4×34 o.lign. så har de store omkostningsproblemer og der er kun et sted de kan finde de penge, nemlig hos kunderne.

Det samme ser du på opbevaringssiden, har tror mange at de nye self-storage løsninger der pibler op rundt omkring I det Danske land. Her er problemet for mange af dem at op til 80% af boksene står tomme, og hvem skal betale det? Det skal de 20% der lejer et lokale og så er det pludseligt ikke så billigt mere.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *