Sådan kan du spare penge på kosttilskud

træningDe fleste vil nikke genkendende til, at hvis man vil gøre sit indtag af kosttilskud dyrt, så kan den gøres dyr. Alverdens kosttilskud bliver markedsført som den eneste vej til den muskuløse krop.

Heldigvis forholder det sig ikke sådan at jo flere penge man bruger på kosttilskud, jo flottere en krop får man. Ikke desto mindre er der mange, der bruger mange penge på kosttilskud – penge, der i nogle tilfælde er penge direkte ud af vinduet. Læs her, hvordan du sparer penge på dit køb af kosttilskud.

1: Drop de overflødige kosttilskud

Mange render ud og køber 7 forskellige kosttilskud, når de går i gang med at træne. Pre-workout, fiskeolie, weight gainers, BCAA, post-workout, proteinpulver, proteinbarer og hvad man ellers kan få fingrene i. Men du behøver grundlæggende kun ét kosttilskud: kreatin.

Dels er kreatin billigt (man kan typisk få en bøtte med 400 g kreatin for lidt over 100 kroner), dels er kreatin det (lovlige) kosttilskud med bedste beviste fremgang i styrke og muskelmasse. Et studie har vist en 20-30% yderligere fremgang i muskelmasse og styrke for utrænede, når de brugte kreatin (kilde). Derudover er kreatin formentlig det mest veldokumenterede kosttilskud, og det har ikke nogle umiddelbare eller alvorlige bivirkninger.

Hvis du er på et stramt budget behøver du ikke andet end kreatin. Du kan dog med rette også investere i proteinpulver, som du kan læse mere om på Liftmore.dk.

2: Beregn, hvor meget proteinpulver du får for pengene

Udover kreatin kan proteinpulver også være særdeles behjælpeligt med at få dækket ens daglige proteinbehov. En tommelfingerregel siger, at folk der træner og gerne vil øge muskelmassen skal spise 2-2,5 gram protein per kg kropslegeme. Det vil sige, at hvis du vejer 85 kg, skal du spise 170-213 gram protein om dagen, eller hvad der svarer til 680 gram ren tun i vand i løbet af en dag. Det siger sig selv, at det bliver svært at få ned på daglig basis. Her kan proteinpulver være behjælpelig. Men hvordan ved man, hvor meget protein man får for pengene? Det kan du få svaret på med nedenstående formel:

Pris per gram protein

Man kan lave en forholdsvis hurtig beregning. Først tager man kiloprisen af proteinpulveret, dividerer med 10 (så man får prisen per 100 g) og dividerer afslutningsvis med antal gram protein per 100 gram. Lad os tage et eksempel. Et proteinpulver ved navn Linuspro Whey 100 koster 199,- kiloet. På blanketten for næringsindholdet ser vi, at den indeholder 76 g protein per 100 g. Beregningen ser altså sådan ud: (199/10) / 76 = 0,261. Prisen per gram protein er således 26,1 øre, hvilket er meget acceptabelt og en god pris. Generelt bør prisen ikke overstige 35 øre per gram protein. Ellers betaler man overpris. Derudover bør sukkerindholdet (laktosen og mælkesukkeret) holdes så lavt som muligt, og der bør naturligvis ikke være tilsat sukker.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *